Hyvvää kvääninkansan päivää! Gratulerer med Kvenfolkets dag!

Onne Päivalä! I år vil vi feire dagen tradisjonelt i barnehagen. Det er viktigere enn noen gang å fremme vår kvenske identitet på grunn av de ressursene vi har tilgjengelig. Bærtua har en egen kvensk avdeling og vi er veldig stolte over å speile Porsangers 3 språk og 3 kulturer i vår barnehage med kvensk, samisk og norske avdelinger.

Arbeidet med å formidle kvensk språk og kultur gjøres gjennom hele året. Men når festdagen og markeringa av kvenfolkets dag kommer, er det ekstra stas å være kven og kjenne til den kvenske kulturen og språket som vi gjør.

Hele barnehagen vil markere dagen sammen. Vi skal spise lihavelli (kvensk kjøttsuppe), vi skal gjøre et dypt dykk i gamle dager som en historisk vandring på avdelinga Variksenmarjointupa (Krøkebærstua). Vi skal underholdes av de kvenske barna, synge sammen, danse sammen og spise godt!

Dette er fra fjorårets markering.

Onne Päivalä!