Kvensk som tema - Besøk ved Kainun Institutti i Børselv

Hvert år har vi kvensk som tema over flere uker. I år, som i fjor, reiste vi ut til Børselv for å besøke Kvensk Institutt.

Vi ble veldig godt mottatt av Terje Aronsen og Hilde Skanke. Terje tok oss med på en historisk reise tilbake til sin barndom ved å vise gamle leker fra hans oppvekst.

Vi fikk omvisning, på Instiuttet og Tornedalshuset. Et gammelt klasserom og fantastisk preget miljø rundt håndarbeid, bøker, utstyr, plansjer, kulerammer og mye spennende å se på.

På tradisjons vis, spiste vi sirupskake med hjemmelaga smør. Dette er lokal tradisjon, og en forventning fra barna.

Vi elsker lyden av musikk i hovedsalen på Instituttet. Det er en flott klang, og Terje spilte til sang på gantele. Rim og regle sto også i fokus.

Tusen Takk for at vi får komme til Dere i Børselv, og vi vil gjerne komme tilbake!

Link til hjemmesider:

Læremidler i kvensk

Kainun Institutti

" Harakka istui, aidan paala

Amma huusi POIS"

(Vi mangler noen tegn over a og riktig d på tastaturet)