Hyvvää kvääninkansan päivä - Gratulerer med kvenfolkets dag!

I forbindelse med Kvenfolkets dag 16 mars, skulle vi på kvensk språksenter i Lakselv for å feire og kjøre kanefart! Kjøtt og kvenske matretter sto på menyen i barnehagen fredag 13 mars, men vi har puttet det i fryseren, Dessverre må vi avlyse festen i fellesskapet. Markering er desto like viktig!

Litt om dagen i dag: mars 2020!

Vår kvenske avdeling er veldig populær!Vi har mer enn full barnegruppe. Til neste år hele 20 plasser! (2020)

Vi har 3 barn på venteliste!! Hyvvää!!

I den anledning ønsker vi å sette fokus på hvor vanskelig det er å drive et språktilbud med sårbare ressurser. Vårt ønske er at kvenske barnehager skal på støtte til drift av ekstra språk- personell. Vi er avhengig av dette for å kunne være gode språkmodeller og satse for å tilby kvensk språk i hverdagen.

Til tross for utfordringer, har vi likevel fått til å videre utvikle vår kvenske avdeling.

Vi lager kvensk materiell og følger temaer gjennom året på kvensk. Dette krever produksjon av våre kvenske ansatte, og vi er veldig stolte over å ha den sjeldne ressursen som kvenske fagarbeidere og pedagoger utgjør!

Det viktigste av alt er at vi har mange kven- barn! Disse vil trå inn i skolen etterhvert - og her skal vi fremover gjøre overgangen barnehage - skole til en viktig prioritet.

Foreldrene til barna vi har er sjeldne ressurser, som satser på å tilføre barna egen identitet. Disse foreldrene trenger også å ivaretas som forbilder og kvenske rollemodeller. Her skal vi fremover starte et arbeid med kvensk foreldresatsning. Evt. etablere språkkursmuligheter. Vi håper vi får andre med oss på dette arbeidet.

Til lykke med dagen! Vi fortsetter arbeidet i barnehagen!